Ukebrev uke 15/Påskebrev

 

Da er det på tide å logge av Classrooms og skrelle en appelsin – det er påskeferie.

 

Jeg har sagt det flere ganger, men gjentar det også nå: Både dere foreldre og ikke minst elevene har vist en fabelaktig omstillingsevne i disse siste ukene. Klapp på skuldra til dere. Jeg vil også nok en gang få skryte av skolens personale, som har tatt utfordringen på strak arm og gjort sitt beste for å legge til rette for fortsatt undervisning og opplæring.

 

Det vi alle lurer på, men enda ikke har svaret på er hvordan situasjonen ser ut etter påsken. Jeg foreslår at vi alle mentalt forbereder oss på at dagens situasjon kan vedvare.

 

Hvis så blir tilfellet, har vi hatt et evalueringsmøte på skolen i dag for å finne ut hvordan vi løser ytterligere uker med stengt skole. Vi kommer i all hovedsak til å følge mer eller mindre samme linje som vi har gjort, men vil i tillegg legge opp til presentasjoner og videooverført undervisning med grupper av elever. Vil vi også ha tettere oppfølging av dere foreldre, for veiledning og for å vite hvor skoen trykker.

 

Dere er jo en svært viktig aktør i denne situasjonen. Jeg ønsker gjerne å få vite hvordan dere har opplevd de siste ukene, og vil gjerne få innspill på hvordan dette eventuelt kan løses annerledes fremover. Hva har fungert, og hva har fungert sånn passe bra?

 

Når beskjeden fra myndighetene etter hvert kommer, hører dere fra meg igjen. Dere vil helt sikkert høre det på nyhetene før dere hører det fra meg, men da kommer det i alle fall et «oppdatert» ukebrev for uke 16 i løpet av påsken.

 

Dersom dere eller barna har noe på hjertet, er det bare å ringe. Jeg er sjelden langt unna telefonen.

 

Jeg vil ønske alle en god påskeferie. Det er dere vel unt. Kos dere i heimen uten «leksespøkelset» hengende over dere.

 

Hils barna så mye fra meg!

 

Med vennlig hilsen

Yngve Skarpsno Westby
Rektor
Østre Trysil Montessoriskole
Telefon arb: 951 40 829

Ukebrev uke 12

Informasjon i forbindelse med stenging av skolen

 

God dag alle sammen.

 

Nå står vi altså i en situasjon vi ikke hadde trodd vi skulle stå i. Da vi i går morges besluttet å midlertidig stenge skolen, var det få som kunne se for seg rekkevidden av tiltakene som ble vedtatt fra sentralt hold.

 

Vi har intet annet valg enn å forholde oss til realitetene. De nærmeste to ukene vil bli veldig annerledes for oss alle. Husk at dette er noe vi gjør for alle rundt oss. Vi kjenner alle noen i risikogruppene – kronisk syke, eldre, og andre som er mer utsatt for virusinfeksjoner. Vi vil derfor på det sterkeste oppfordre alle til å holde seg oppdaterte på myndighetenes råd og følge disse.

 

Folkehelseinstituttet: https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/corona/

Helsenorge: https://helsenorge.no/koronavirus

 

For elevene kan disse tiltakene oppleves som skumle. Det er ikke rart om noen blir redde. Vårt råd er å snakke med barna – vær ærlige. Forklar hvorfor det er viktig at hverdagen blir litt annerledes de neste ukene, at vi som er friske og utenfor risikogruppene gjør dette for å hjelpe de som kan bli ordentlig syke.

 

Samtidig er det viktig å forsøke å opprettholde en så normal hverdag som mulig for barna – innenfor de rammene vi må forholde oss til. Da tenker vi særlig på rutiner som døgnrytmer o.l.

 

Neste uke

På skolen har vi i dag jobbet med å planlegge neste uke. I løpet av dagen (fredag) vil en av oss besøke dere og ha med det som trengs for hjemmearbeid til uka. I første omgang har vi ordnet det meste på papirer og i bøker, men etter hvert vil det bli aktuelt å gjennomføre mest mulig digitalt. Alle elever oppfordres derfor til å sjekke Google Classrooms minst en gang om dagen.

 

Vi ønsker at det skal jobbes med skolearbeid hver dag, inntil to timer om dagen. Hver enkelt må se an mengden, og eventuelt ta kontakt med Karolina eller Bernt for flere oppgaver (se kontaktinformasjon lenger nede).

 

I tillegg til oppgavene elevene får utdelt i dag, ønsker vi at hver elev hver dag gjør følgende:

·      Hjelper til med husarbeid (vaske, rydde, måke snø, hjelpe til med matlaging, e.l.)

·      Er fysisk aktive

·      Leser i en bok eller blir lest for

·      Skriver litt i en dagbok/logg

 

I løpet av torsdagen ønsker vi en tilbakemelding/kort oppsummering fra dere foresatte på hva som har vært gjort i løpet av uka. Dette for at vi skal ha et godt utgangspunkt for å planlegge uke 13. Fredag 20. mars evaluerer vi uken som har gått, og kommer med mer informasjon. Ellers vil vi fortløpende opplyse om utviklinger som direkte påvirker oss.

 

Varigheten av tiltakene

Regjeringen har bestemt at skoler skal holde stengt til 26. mars. Dette kan hende blir utvidet.

 

Kontakt med skolen

Kontaktinformasjon skolens ansatte:

 

Yngve: 951 40 829 (arb)/906 29 604 (priv), Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Karolina: 465 47 363, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Bernt: 480 63 612, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

Alex: 962 30 390, Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den.

 

Alle vi er tilgjengelige hver dag mellom klokken 10.00 og 14.00. Utover det er det ingen problemer med å avtale andre ordninger/telefonkonferanser eller lignende med den enkelte.

 

Kommunikasjon med elevene

Kommunikasjonen med elevene vil i hovedsak foregå på Google Classrooms eller i Google Hangouts.

 

Samfunnskritiske funksjoner

Barn i barnehage og på småtrinnet (1. – 4. trinn) med foreldre i samfunnskritiske funksjoner, har rett til tilsyn. Disse funksjonene er definert til å være:

·      Styring og kriseledelse

·      Forsvar

·      Lov og orden

·      Helse og omsorg

·      Redningstjeneste

·      IKT-sikkerhet i sivil sektor

·      Natur og miljø

·      Forsyningssikkerhet

·      Vann og avløp

·      Finansielle tjenester

·      Kraftforsyning

·      Elektroniske kommunikasjonstjenester

·      Transport

·      Satellittbaserte tjenester

·      Apotekene

Det må til enhver tid gjøres vurderinger om hvem som kommer inn under definisjonen

«samfunnskritiske funksjoner». Ut fra dette må det avveies om det reelle behovet for tilsyn.

Husk at noe av det viktigste nå er å hindre smittespredning bl.a. ved at flere samles.

Når det gjelder behov for tilsyn er det viktig at dere melder fra til skolen i så god tid som mulig.

 

Karantene

Vi vil også opplyse om at Karolina er satt i karantene i tre uker. Det er overhodet ingen ting dramatisk ved dette, men er på grunn av at hun kom hjem fra en reise utenfor Norden på onsdag. Hun vil dermed for det meste oppholde seg i Støa-traktene fremover. Der er ikke telefondekningen den aller beste, så dersom du ikke når henne på telefon, kan du sende en sms, og hun vil ringe deg opp igjen.

 

Før de nye karantenebestemmelsene kom, var Karolina på jobb i går (torsdag). Dette skal ikke ha noe å si for oss som møtte henne den dagen. Se for øvrig nettsidene til helsenorge.

 

Avslutningsvis

Dette er en helt ny situasjon for oss alle. Vi tror vi har tenkt på alt, men det kan godt hende det er noe vi har glemt. Ikke nøl med å stille spørsmål, og vi skal svare som best vi kan.


Med vennlig hilsen 

Yngve Skarpsno Westby
Rektor
Østre Trysil Montessoriskole
Telefon arb: 951 40 829

Uke 11

 

Mandag:    - Uteskole 2. – 3. trinn.

 

Tirsdag:     - «Litteraturen» på Vestre Trysil Oppvekstsenter

 

Onsdag:    - Alpindag.

 

Torsdag:    - Kunst & håndverk 2. – 3. trinn

                  - Kroppsøving 5. – 7. trinn

 

Fredag:      - Lunsj: Laks, poteter og agurksalat

                  - Prosjekt

 

 

2. – 3. trinn

Uteskole

Vi skal se hvor høy snømann vi klarer å lage borte på gapahuken ved fotballbanen. Det kan være lurt med ekstra votter.

Norsk og Historie og samfunn:

Elevene er godt i gang med å lage historier om hva som kan ha skjedd en dag i steinalderen. Vi fortsetter også med prosjekt lese-venn.

Matte:

Vi repeterer begrepene kongruens og ekvivalens og så blir de testet på 6-gangen på fredag.

Engelsk:

Vi fortsetter å jobbe med verb, elevene begynner å kunne en del av dem og så skal vi prøve oss på å lage hele setninger hvor vi oppfordrer hverandre til å gjøre ting.

Vi skal også høre på en engelsk sang om cellens deler.

Biologi:

Lære om dyrecellens deler.

 

Religion:

Vi fortsetter å samtale om ting som er vanskelig i livet. Denne uken har vi hatt fine samtaler om det å slåss. Hvorfor får du noen gang lyst til å slå? Hva skjer når vi velger å slå noen? Vi har også pratet om den «Gylne regel». Vi fortsetter med slike samtaler også i neste uke da skal vi blant annet prate om hva det er å sladre og hva er forskjellen mellom å sladre og å si ifra.

Geografi:

Jobbe selvstendig med materiellet om universet og jordkloden.

Kunst og håndverk:

Vi jobber videre med å lage bonde-sjakk og det å holde orden på tingene våre.


5. – 7. trinn

Norsk:

Vi skal lære om hva personbeskrivelse er.

 

Matte:

Vi repeterer avrundning overslagsregning.

Engelsk:

Vi jobber med en tekst om Vikinger og elevene jobber også selvstendig med bilde-tekst materiell.

Religion:

Vi skal lese noen små tekster fra Bibelen og samtale om dem.

 

Geografi:

Hva er atomer og molekyler?

Historie og samfunn:

Vi fortsetter med de tidlige tidsperiodene i Norges historie (Steinalder, Bronsealder og Jernalder)

Biologi:

 Denne uken rakk vi ikke så langt som inn til skjelettet så vi tar nye tak.

 

 

«Litteraturen»

Vi har blitt invitert til Vestre Trysil Oppvekstsenter for å delta på Trond Magnums «Litteraturen». Dette er et opplegg som dramatiserer utdrag fra norsk litteratur for barn. Vi drar dit etter vi har spist lunsj på tirsdag.


Alpin skidag

På onsdag skal vi i Trysilfjellet! Vi drar fra skolen så tidlig som mulig, og blir i bakken hele dagen.

Vi ordner skiutstyr og skikort til alle som har gitt beskjed om at de mangler.

 

Monika, som er durabelig god på ski, er med og hjelper de som trenger hjelp og støtte til å mestre skikjøring. 

5. – 7. klassinger må gjerne ha med seg mobiltelefon i bakken, hvis de har. Skolen dekker dessverre ikke eventuelle tapte eller ødelagte telefoner.

 

Elevene må ta med egen mat og drikke. Det vil til enhver tid være en voksen ved «basen» vår i bakken. Der kan elevene legge fra seg sekker, og det vil også være muligheter til å grille der, hvis noen ønsker å ha med seg f.eks. pølser.

 

Ellers oppfordrer vi alle til å kle seg godt – vi skal være ute i mange timer.

 

Ikke minst: Det er absolutt påbudt med hjelm.

 

Carlstenprøver/leseprøver

I årshjulet er det lagt opp til at vi skal ha leseprøven kjent som «Carlstenprøver» denne uken. Etter en intern runde i kollegiet har vi derimot besluttet at vi ønsker å fase ut Carlstenprøvene siden vi ikke synes den gir et fullgodt bilde av elevenes leseforståelse.

 

Innen utgangen av mars skal personalet kurses i leseprøven/språktesten «Språk 6-16». Forhåpentligvis rekker vi å gjennomføre denne leseprøven med elevene før påskeferien.

 

 

God helg!

Med vennlig hilsen 

Yngve Skarpsno Westby
Rektor
Østre Trysil Montessoriskole
Telefon arb: 951 40 829
Handlingsplan ved mistanke om eller bekreftelse av smitte av covid-19 (Koronaviruset)

Til alle foresatte
Alle har fått med seg virusinfeksjonen som sprer seg i disse dager. Sannsynligvis og forhåpentligvis vil ingen av oss komme i nærkontakt med noen som har påvist smitte. Dersom den situasjonen likevel skulle oppstå, er det viktig av hensyn til flokkimmuniteten i samfunnet at vi handler resolutt for å hindre videre smittespredning.

Vi som skole er sårbare for denne typen smitte, da vi er mange som møtes på nært hold gjennom dagen. Dersom dere eller noen i deres omgangskrets bekreftes smittet med sykdommen, er det viktig at dere umiddelbart tar kontakt med undertegnede. Skolen vil da holde stengt i 14 dager. Alle ansatte og elever vil anmodes å holde seg hjemme i karantene. 

I en eventuell karantenesituasjon vil skolen holde løpende kontakt med hver enkelt familie, både for å orientere om utviklingen, men også for å legge til rette for skolearbeid i hjemmet.

Som dere sikkert er oppmerksomme på, er covid-19 for det meste ufarlig for de fleste. Det er som sagt av hensyn til flokkimmuniteten at vi eventuelt må stenge skolen i en karanteneperiode.

I henhold til Trysil kommunes retningslinjer, anbefales testing for personer som har akutt luftveisinfeksjon med minst ett av følgende symptomer: hoste, kortpustethet, feber og som i løpet av de siste 14 dagene før symptomdebut, oppfyller minst ett av følgende kriterier:
  • Har vært i et område med utbredt eller lokal spredning av covid-19
  • Har vært i nærkontakt med et bekreftet tilfelle av covid-19 sykdom
Se også vedlagt informasjonspamflett fra Trysil kommune.

Med vennlig hilsen
Yngve Skarpsno Westby
Rektor
Østre Trysil Montessoriskole
Telefon arb: 951 40 829

Uke 10

 

Mandag:    - Uteskole 2. – 3. trinn.

                  - Elevråd

 

Tirsdag:     - Kroppsøving 2. – 3. trinn

                  - Kunst & håndverk 5. – 7. trinn

 

Onsdag:    - Musikk & drama.

 

Torsdag:    - Kunst & håndverk 2. – 3. trinn

                  - Kroppsøving 5. – 7. trinn

 

Fredag:      - Lunsj: Pizza

                  - Prosjekt

 

Nederst i ukebrevet følger litt informasjon og spørsmål. Les derfor nøye.

 

2. – 3. trinn

Uteskole

Vi går ned til Victor Hex. Husk adekvate uteklær.

Historie og samfunnNorsk:

Denne uken kombinerer vi norsk med historie og samfunnsfag, vi skal prøve oss på å lage fortellinger om mennesker i fortiden og så skal vi snakke om forskjeller og likheter før og nå

Matte:

På fredag tester vi oss i 5-gangen, derfor må vi øve på den hele uken – gjerne også hjemme.

Vi skal også se på forhold mellom to, og tredimensjonale figurer

Engelsk:

Denne uken risikerer vi litt kaos siden elevene skal få lov til å skrive lapper til hverandre på lappene kan de skrive korte beskjeder på engelsk.

Religion:

 Vi fortsetter å jobbe litt mere med Buddhismen og så prater vi om godt og ondt – her har vi allerede begynt å prate om hva moral er.

Geografi og Biologi:

Her skal elevene denne uken få kose seg med universet og jordkloden, noe som flere har etterspurt. Vi skal også prøve oss på å lage periskop og så skal vi samtale om synssansen og prøve oss på å se i mørket.

Kunst og håndverk:

Et av målene i kunst og håndverk er å holde orden på gruppens redskaper og formingsområder dette pleier elevene å klare veldig bra, men denne uken skal vi se hvordan det går når vi skal være i sløydsalen og prøve oss på å lage våres egne bondesjakkspill.

 

5. – 7. trinn

Norsk:

Her jobber vi med å få elevene til å skrive og formulere egne tanker og spørsmål, derfor har de en av oss voksne som brevvenn og skal skrive brev til oss. Dette har denne uken gått over forventning og elever og voksne gleder seg til å sjekke postkassen.

Matte:

Her jobber elevene med veldig forskjellige ting, så vil du høre nærmere anbefaler jeg at du spør ditt barn.

På fredag blir hele skolen testet i 5-gangen.

Engelsk:

·      Uttrykke seg om valuta, mål og vekt

·      Jobbe selvstendig med bilde-tekst materiell

Religion:

Vi ser på hvordan Bibelen er oppbygget og så skal vi «på jakt» etter vers i det Gamle testament.

Geografi:

Vi begynner å se på hvordan man gjennom tidene har brukt overføring av bevegelse til å utnytte energi i vind og vann

Historie og samfunn:

Vi ser på Nordens tidslinje fra siste istid til vikingtiden og forsker på hvilke spor vi kan finne i Norge fra de tidlige periodene.

Biologi:

 Vi ser nærmere på skjelettet, hva er det, hvorfor trenger vi det og hvordan henger det sammen.

Kunst og håndverk:

før ferien jobbet vi med perspektiv i foto nå skal vi prøve oss på å sette sammen tekst og bilder

 

 

Alpin skidag

I onsdag 11. mars (altså i uke 11) skal vi i Trysilfjellet. For å vite hva vi trenger å ordne av kort og utstyr, ber jeg alle om å gi meg beskjed om følgende:

·      Har ditt barn gyldig skikort?

·      Har ditt barn skiutstyr?

·      For elever i 5. – 7.: Har ditt barn tillatelse til å stå i fjellet uten tilsyn av voksen?

o  Det vil være flere voksne til stede, og vi vil dele elevene inn i grupper avhengig av ferdighetsnivå. Vi vet dog at flere av de eldste er erfarne skikjørere, og åpner derfor for at de i perioder kan få kjøre litt på egenhånd.

 

Ungdata-undersøkelsen

Denne uken gjennomfører vi «Ungdata»-undersøkelsen blant 5. – 7. trinn. Som nevnt i forrige ukebrev, må vi ha tillatelse fra foresatte. Det er fortsatt flere som ikke har gitt beskjed til Malin om deres barn skal eller ikke skal delta i undersøkelsen. Vennligst gi henne beskjed på Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den..

 

Se for øvrig forrige ukebrev for mer informasjon.

 

Neste år

For noen uker siden hadde vi et godt og oppklarende foreldremøte angående neste skoleår. Siden den gang har jeg fått beskjed om at to elever kommer til å fortsette skolegangen et annet sted fra høsten: En nåværende 3. klassing og en 6. klassing.

 

Vi blir altså en litt mindre gjeng neste skoleår. Konsekvensene, følgene og mulighetene det byr på, kommer vi til å ta opp på neste ordinære foreldremøte (mandag 16. mars klokken 18:00).

 

God helg!

Med vennlig hilsen 

Yngve Skarpsno Westby
Rektor
Østre Trysil Montessoriskole
Telefon arb: 951 40 829